Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Syndrom CAN
KŘÍŽOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zaměřuje na téma syndrom CAN, neboli syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. V práci jsou obsaženy dva cíle, jedním z nich je zpracovat dostupný literární přehled z tuzemských i zahraničních zdrojů. Tento cíl je vypracován z většiny v teoretické části. Druhý cíl je zaměřen na praktické ověření možnosti výskytu skrytého syndromu CAN u dětí za pomocí diagnostického testu. K jeho splnění byla využita metoda rapid testu v praktické části práce.
Úloha dětské sestry v prevenci CAN syndromu
KROUŽKOVÁ, Aneta
Současný stav: Syndrom CAN (Child Abuse and Neglect) lze charakterizovat jako fyzické a psychické týrání, sexuální zneužívání a zanedbávání dítěte. Nejčastěji se takového jednání s dítětem dopouští rodiče nebo rodinní příslušníci. Součástí CAN syndromu je i domácí násilí a šikana. Cílem práce bylo vyhodnotit trendy v počtu hlášených případů násilí na dětech v České republice v letech 2012-2021, popsat znalost rodičů o syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, popsat znalosti rodičů o syndromu třeseného dítěte, popsat roli dětských sester v prevenci syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a popsat roli dětských sester v prevenci syndromu třeseného dítěte. Metodika: Pro empirickou část práce byla zvolena kvalitativně-kvantitativní výzkumná strategie. Pro kvantitativní sběr dat byly zvoleny metody sekundární analýza dokumentů z Ministerstva práce a sociálních věcí za období 2012-2021. Pro druhou část kvantitativního výzkumu byla využita metoda dotazníkové šetření pomocí nestandardizovaného strukturovaného dotazníku. Sběr dat probíhal z části v ordinacích praktických lékařů a z části byla data sesbírána online, prostřednictvím sociálních platforem pro rodiče. Celkem se do dotazníkového šetření zapojilo 212 rodičů. Pro kvalitativní sběr dat byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor tvořilo šest sester pracujících u praktického lékaře pro děti a dorost. Výběr rodičů a sester byl záměrný. Výsledky: Ve sledovaném období 2012-2021 bylo do registru MPSV nahlášeno celkem 84 897 případů týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí (100 %). Nejčastější zastoupenou formou syndromu CAN bylo zanedbávání 72 %. Případů psychicky týraných dětí bylo 11,2 %, případů sexuálně zneužívaných dětí, včetně dětské prostituce a dětí zneužitých k pornografii, bylo 10,2 %. Fyzicky týraných dětí bylo 7,6 %. Zastoupení dívek a chlapců bylo téměř vyrovnané, jednalo se o 51,5 % dívek a 48,5 % chlapců. Nejvíce týranou, zneužívanou a zanedbávanou skupinou dětí byly děti ve věku od 6 do 15 let 55 %. V rámci statistického testování nebyla potvrzena hypotéza, že počty hlášených případů násilí na dětech v letech 2012-2021 významně rostly (p <0,830). Dotazníkového šetření se účastnilo celkem 212 rodičů a z toho se 43,9 % respondentů setkalo s nějakou formou syndromu CAN. Dle oslovených rodičů mezi nejrizikovější skupiny osob, u kterých je vyšší riziko, že se budou dopouštět týrání, zanedbávání nebo zneužívání dítěte patří: osoby závislé na alkoholu; uživatelé návykových látek anebo sexuální devianti. Nejčastěji se dle respondentů dopouští sexuálního zneužívání nevlastní otec (87,7 %) nebo strýc (66,0 %). Dle respondentů mezi příznaky fyzického týrání patří: modřiny různého stáří, změna chování dítěte, popáleniny, zlomeniny nebo bodné rány. Dle respondentů mezi příznaky sexuálního zneužívání dětí patří: poranění análního otvoru , krvácení z pohlavních orgánů, změny chování, zvýšená úzkostnost nebo agresivita. Nejčastěji rodiče souhlasili s tvrzením, že důsledkem třesení s kojencem je poranění jeho mozku, krvácení do mozku, smrt dítěte nebo krvácení do sítnice. Znalost rodičů o syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a syndromu třeseného dítěte se významně neměnila v závislosti na jejich vzdělání (p <277) ani na jejich věku (p <406). Na základě rozhovorů se sestrami v primárně-preventivní péči lze konstatovat, že role sester v prevenci CAN syndromu spočívá ve vyhledávání rizikových skupin dětí pro vznik CAN syndromu, spolupráce s dětským lékařem a edukace rodičů o syndromu třeseného dítěte. Závěr a doporučení pro praxi: Na základě teoretické a empirické části výzkumného šetření byl navržen informativní materiál "CAN syndrom", který je určený pro rodiče a sestry v ordinacích PLDD.
Dítě v prostředí dysfunkční rodiny
JANOUCHOVÁ, Jana
Tato bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se v první kapitole zaobírá funkcemi rodiny a jejich poruchami s ohledem na dítě. Ve druhé kapitole je popsána dysfunkční rodina. Třetí část ukazuje nevhodná působení takových rodin na vývoj osobnosti dítěte a jeho primární socializaci. Cílem praktické části je prostřednictvím případových studií ukázat příklady možných dopadů psychické deprivace v dětství prožité ve vlastní rodině na rodičovskou a partnerskou roli v dospělosti.
Arteterapeutická práce v náročných životních situacích
VÍCHOVÁ, Magdaléna
Práce se zabývá tématem dětí prožívající zátěžové rodinné situace. Jsou zde pojmenovány nejčastější problematické události, jako je rozvod, zanedbávání, psychické a fyzické týrání, které mohou zapříčinit traumatizující zážitky dítěte. Trauma je popsáno jako častý důsledek zátěžových situací. Je zde zmíněn jeho vznik, znaky, symptomy a posttraumatická stresová porucha. Obsahem jsou možnosti arteterapeutické práce s dětmi postiženými syndromem CAN a popis jejich projevů ve výtvarné tvorbě. Součástí jsou zkušenosti z praxe v krizovém centru, kde probíhala arteterapeutická práce s dětmi. Cíl práce se zaměřuje na možné projevy traumatických událostí ve výtvarném vyjádření dětí. V souvislosti se sledováním tohoto cíle jsou uvedeny dvě případové studie, popis tvorby a úvahy nad ní. V závěrečné kapitole je věnována pozornost interpretaci různých obrázků dětí z centra s cílem hledání projevů zátěžových situací v jejich tvorbě. Tyto projevy jsou pak blíže specifikovány v kontextu úvah nad dítětem.
Ohrožené dítě a jeho rodina
LAKSAROVÁ, Eliška
Bakalářská práce je koncipovaná jako teoretická. Skládá se z několika částí popisujících sociální práci s rodinou a ohroženým dítětem. Zaměřuje se na tuto problematiku zejména z pohledu sociálně-právní ochrany dětí, pro kterou je klíčovým tématem. Zabývá se pojetím rodiny, její definicí, strukturou, funkcemi a v neposlední řadě jejími typy. Předkládaná práce definuje ohrožené dítě včetně všech možností ohrožení. Pojednává o jejich možných příčinách a představuje zákonná ustanovení. Dále charakterizuje sociálně-právní ochranu dětí, různé instituce a osoby, které ji vykonávají, vymezuje jejich práva a povinnosti a poskytuje pohled na několik modelů, jak může vypadat hodnocení ohroženého dítěte. Obsahuje také zmínku o multidisciplinární spolupráci a jejím využití. Poslední část je věnována možnostem řešení situace ohroženého dítěte a jeho rodiny. Některé z nich jsou doplněné o příklady získané z mé dosavadní praxe na orgánu sociálně-právní ochrany dětí a v sociálně-aktivizačních službách pro rodiny s dětmi.
Role sestry v prevenci CAN syndromu
KADEŘÁVKOVÁ, Adéla
Abstrakt Současný stav: Syndrom CAN (Child Abuse and Neglect) je definován jako fyzické a psychické týrání, sexuální zneužívání a zanedbávání dítěte. Syndrom CAN je výsledkem nenáhodného jednání rodičů či jiné dospělé osoby vůči dítěti. A zároveň jeho nejvyhrocenější podobou je usmrcení dítěte. Cílem práce bylo vyhodnotit trendy výskytu případů syndromu CAN v České republice ve sledovaném období 2008-2018, popsat ošetřovatelskou péči o dítě se syndromem CAN a vyhodnotit úlohu sestry v oblasti prevence tohoto syndromu. Metodika: pro empirickou část práce byla zvolena kvantitativně - kvalitativní výzkumná strategie. Ke sběru dat pro kvantitativní výzkumný přístup byla zvolena metoda sekundární analýzy dokumentů z MPSV za období 2008-2018. Bylo analyzováno 79 340 případů týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Ke sběru dat pro kvalitativní přístup byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor tvořily sestry pracující na pediatrické klinice vybrané nemocnice v Praze (10 sester) a sestry pracující v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (5 sester). Velikost výzkumného vzorku byla dána teoretickým nasycením dat. Výsledky: V období 2008-2018 bylo nahlášeno MPSV 79 340 týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Nejčastější formou syndromu CAN bylo zanedbávání (65,8 %). Psychicky týráno bylo 12,6 % dětí se syndromem CAN, sexuálně zneužíváno 12 % a 9,6 % dětí s tímto syndromem bylo tělesně týráno. Zastoupení chlapců a dívek bylo relativně vyrovnané (48 % chlapců a 52 % dívek). Nejpočetnější zneužívanou věkovou skupinou byly děti ve věku 6-15 let (56 %). V rámci statistického testování byla potvrzena hypotéza, že v letech 2008 až 2018 došlo v ČR ke statisticky významnému nárůstu počtu dětí s diagnózou syndrom CAN (p<0,001). Oslovené sestry se v průběhu praxe setkaly s tímto syndromem u dětí, měly dobré znalosti v oblasti symptomů, rozlišení jednotlivých forem CAN a rizikových faktorů vzniku syndromu CAN. Sestry jak v primární, tak lůžkové péči mají důležitou roli v prevenci syndromu CAN. Nicméně dle rozhovorů neprovádí plošně edukaci rodičů o problematice tohoto syndromu, ale děje se tak jen u rizikové skupiny rodičů a dětí. Závěr a doporučení pro praxi: Kvantitativní studie, která vyhodnocovala statistická data MPSV, potvrdila významný nárůst počtu dětí se syndromem CAN v posledních deseti letech. Z tohoto důvodu je třeba zdůraznit odborné veřejnosti potřebu prevence syndromu CAN. Na základě výsledků studie a obecných doporučení, byla navrhnuta doporučení pro management ošetřovatelské péče, týkající se problematiky prevence a ošetřovatelské péče o dítě se syndromem CAN.
Formy syndromu CAN - přehledová práce
MARTÍNEK, Daniel
Předkládaná bakalářská práce je sepsána formou přehledové studie. Hlavním cílem je shrnout dostupné vědecké studie, výzkumy a informace z literatury jak české, tak anglické, od roku 1992 až do roku 2021, týkající se syndromu CAN. Do obsahu jsou začleněny práce z domácí i zahraniční literatury. Vědecké studie pocházejí z vědecké databáze Scopus, Research gate a JSTOR. Odborné články byly získány prostřednictvím Google Scholar. Z knižní literatury jsou použity zdroje, které byly dostupné v českém či anglickém jazyce. Ukázalo se, že v zahraničí je v této oblasti mnoho studií a odborných textů a až na malé odchylky se ve svém obsahu shodují s těmi českými. Na základě prostudované literatury jsou vymezeny nejběžnější formy syndromu CAN, kterými se zabývá první polovina práce. V odborných článcích byly obsaženy následky těchto forem CAN syndromu, známky jak tyto formy syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte rozpoznat, a také popis jejich nejrůznějších podob. Hlavním problémem u CAN syndromu se vedle fyzických poranění ukázala nejistá vazba na rodiče, která pak děti ovlivňuje po celý život. Dále odborná literatura popisuje formy syndromu CAN, které pojmenovává jako zvláštní a jako nové. Ty jsou zapracovány v práci následně po třech formách syndromu, které byly v některé literatuře označeny jako klasické. V první častí teoretické práce jsou taktéž zpracovány statistické údaje, které zdroje obsahovaly. Ty ukázaly, že tento syndrom je poměrně velkým problémem jak v zahraničí, tak i v České republice. Další oblastí, která se v literatuře objevuje je terapie CAN syndromu a výčet zařízení, která se řešení této problematiky věnují. Závěry této práce mohou posloužit jako podklady pro osvětu v oblasti CAN syndromu, který je, jak dokládají uveřejněné studie, závažným problémem jak u nás, tak ve světě.
Dopady domácího násilí v rodině na dítě z pohledu sociálních pracovníků OSPOD
HAVRÁNKOVÁ, Iveta
Diplomová práce se zabývá problematikou domácího násilí v rodině a jeho dopadů na dítě z pohledu sociálních pracovníků OSPOD. Představuje rodinu, domácí násilí, platnou legislativu, syndrom CAN. Pozornost je věnována dětem jako svědkům i přímým obětem domácího násilí, sociální práci s rodinou zasaženou domácím násilím zaměřující se na specifika činnosti OSPOD. Jsou zmíněny dilematické situace na straně sociálních pracovníků. Práce se soustřeďuje se na rozličné dopady domácího násilí na psychický stav a chování dítěte, na jeho morální vývoj, studijní výsledky, vztahy s vrstevníky, rodiči, partnerské vztahy a kontakt s agresorem.
Tělesné tresty ve výchově dětí
BARTOŠOVÁ, Olga
Bakalářská práce podává ucelený pohled na problematiku tělesného trestání dětí v České republice, a to i v historickém kontextu. Toto téma je v poslední době celosvětově velmi diskutované a nadčasové. V naší republice jsou tělesné tresty stále hodně využívané jako výchovný prostředek. Otázkou je, kdy bude Česká republika připravena přijmout zákon zakazující používání fyzických trestů. Práci tvoří dvě části. Teoretická část vysvětluje důležité pojmy jako výchova, odměny, tresty a možné následky nepřiměřeného používání tělesných trestů. Praktická část řeší formou kvantitativního výzkumu používání tělesných trestů ve výchově dětí u pedagogicky vzdělaných respondentů. Jako metodu sběru dat jsem zvolila elektronický dotazník. Data byla zpracována a převedena do tabulek a grafů. Bylo stanoveno 7 výzkumných otázek, na které se snažím hledat odpovědi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.